måndag 20 juli 2009

Gud i maten

En engelsman mamman mötte i Paris för länge sedan lyfte fram majonäsen som det ultimata beviset på guds existens.
Utan en högre makt skulle inte äggula och smaklös olja med modesta tillägg kunna åstadkomma något så överjordiskt fint.

Vår ettåring håller antagligen med.
Allra helst en nyvevad aioli.
Tur att pappan är majo-kung.

Innan mamman mötte majonäspappan trodde hon att hon inte tyckte om majonäs.
Och att det var lika svårbemästrat som rubiks kub eller cirkelandning.
Nu vet hon bättre.


Recept:
3 äggulor
cirkus en msk dijonsenap
1 skvätt citron och en skvätt vitvinsvinäger
4 dl neutral olja (olivolja ger en för hög beska i det här sammanhanget)
(vitlök efter smak, 2-3 st klyftor ungefär)
salt efter behag

Om äggen och oljan har samma temp minskar risken för att det skär sig. Men det går ändå.
Barnhänder är väldigt fina på att skilja gula från vita mellan fingrarna. Och barnmänniskor väldigt glada över att få göra det.
Rör ihop senap, äggula och syra. Häll på oljan droppvis under vispning. Vartefter det börjar tjockna så kan man öka på oljetakten om man vill. Smaka av med salt och ev krydda. Utöver vitlök förekommer citron, basilika, dill och chilivarianter hos oss.

12 kommentarer:

  1. Majonnäs rules! Men jag gör den inte själv.

    SvaraRadera
  2. Jag har numera lierat mig en en majonnäsoman. En vacker dag ska jag bevisa för honom att jag är kung även på majonnäs-fronten (han lever i villfarelsen att hans mammas är godare ;-)).

    SvaraRadera
  3. Ta klivet Jessika, hemmagjord är en annan värld. En uppenbarelse skulle vissa säga.

    Johanna, jag känner mig lugn, han kommer till insikt. Men det kanske tar tid. En chilensk mor brukar ha satt sin majonäsprägel ganska grundligt och omfattande.

    SvaraRadera
  4. men nu för tiden lever du väl inte i villfarelsen att gud har ett finger med i spelet? det är ju emulgeringsmedlet i äggulorna som gört...

    Jag tarvar in här vareviga dag och det är som en vinst på lotto (högvinst) när något nytt hänt härinne. Finafisken Emma!

    SvaraRadera
  5. fantasiflicka,jag får nog beskrivas som agnostiker. Mat däremot har jag stor tilltro till. Och min kära, jag går och komponerar din matsedel mentalt. Idag reste barnen, de närmsta dagarna kommer jag att leverera försök till födounderlättning. Håll ut så länge.

    SvaraRadera
  6. Det är det där med att hälla i olja i fin stråle, där skär det sig och blir ja, olja å ena sidan och vad som skulle ha blivit majo å andra sidan.
    Samma erfarenhet med bea, trots alla idiotsäkra metoder jag har provat så sitter det inte i händerna. Men hemgjort är bäst. Så är det.

    SvaraRadera
  7. Jessica, en variant att testa är mixerstav. Kör i allt utom oljan. Sätt i staven. Häll oljan ovanpå, all olja. Kör igång och rör med små rörelser mixern så att det liksom sipprar ner lite olja i taget. När det börjar se majonäsigt ut i botten kan du öka lyften. Jag skulel nästan säga fail-proof. Däremot blir den lite väl fast och för oluftig tycker vissa, läs män, i familjen.

    SvaraRadera
  8. Jag brukar göra bea med mixerstav. Eller BRUKADE, numera är min mixerstav ex-annekterad.

    Andra Johanna: jag rekommenderar RSS-läsare, då får man nya inlägg som prenumeration. Is fabulous!

    Emma: tja. Han lever öht i villfarelsen att hans mamma lagar godare mat, så vi får väl se! Jag satsar på att mina småloppor ska tycka likadant om mig, även om de är mkt skeptiska till vår numera i princip korv-fria diet. (Undantaget Finlandsresan; i Finland lever man på korv.)

    SvaraRadera
  9. Johanna, johanna har som vanligt rätt, RSS är snajdens. Och johannor, barnen kommer hylla er på alla plan era superkvinnor.
    Till korvfriheten tycker jag vi ska planera in ett avsteg i form av hemmagjorda. Jag går och suktar efter stadiga, köttiga varianter.

    SvaraRadera
  10. alltså...ang köttiga vurrar...Vi (jag) handlar nötköttschorizo på Willys, den är nog så köttig man kan komma och god,tung men god...jag menar i väntan på köttkvarnen såklart.

    Och RSS är för folk med viktigare saker att göra om dagarna, jag gillar min vinst, lite överraskande när den kommer!

    SvaraRadera
  11. På korvfronten kan jag eventuellt vika mig för min pojkväns åsikter (och överge min egen självgodhet): de har kontakter som säljer god chorizo faktiskt. Om jag ska fortsätta snöa in på denhära latinocupen kan jag avslöja att det ska serveras chorizo for sale där ;-)

    Annars är jag helt på korvtillverkning. Jag har femtitalsmaskin, tillåmed. (Om alla delar finns kvar alltså men det tror jag väl!)

    SvaraRadera
  12. Jag får prova mixerstaven.
    Jag gillar att göra belgiska potatisfrittar och så majo att doppa i. Rydbergs hade en majonnäs som var strålande och japansk majonnäs går inte heller av för hackor.

    Och apropå wurrarna så är tyskland rätt bra, eller väldigt bra på korv. Bara kött i de märkesskyddade och många är märkesskyddade. Konstigt nog har Willys ofta mina favvos nürnberger würstchen och då galopperar jag dit (i stort sett) och köper på mig ett gäng.

    SvaraRadera