onsdag 22 juli 2009

Bitna gröna tomater

Familjen när en syrlig marsipangris vid sin barm.
Ettåringen har en förbluffande fäbless för syror av rang.

Hon suger i sig senapstuben, sörplar upp bönsalladens vinägrett, biter i citronerna.
Och tar tuggor av de gröna tomaterna.
För att femåringen skall få skörda åtminstone någon tomat från den dagisplanterade plantan har det masskompletterats med avledande plantor som försvarstrupper. Och drottningplantan placerats på ett bord.
Tack och lov dyker det upp mer och mer gröna smultron i gerillan.

Recept: Syrlig tomatsalsa aka Pebre-variant

4 tomater
1 gul lök (vi varierar med röd också)
1 knippe koriander (krukvarianten är himla klen, det lönar sig att leta på torg och i orientaliska butiker efter knippen)
1/2-1 pressad citron (ofta skvimpar vi i lite röd vinäger också)
några skedar Aji chileno, syrlig chilipasta på påse. (alt färsk hackad röd chili, alt annan chilipasta som sambal eller så. Få inte magsår över att hitta rätt chili om det är krångligt)
salt
vitlök om andan faller på

Låt småkockar plocka bort korianderns grövsta stjälkar. Finhacka tomat, lök och koriander. Blanda allt och smaka av. Vill man så blandar man två skålar, den ena kanske utan chili.
Ettåringens belgiska blå-smaklökar äter chilivarianterna ibland, oftast utan. Tre och femåringen föredrar utan chili och ibland inte alls.

7 kommentarer:

  1. Haha, jag måste testa på miniloppan och se om hon också är en salsa-fantast. Hon är en gourmet av rang annars, på båtbuffén ratade hon barnbordet och åt oliver och mozzarellaost istället. Inga soggiga pommes där inte.

    SvaraRadera
  2. Johanna, du kan alltid testa att erbjuda vinägretten annars, som inledning. Det låter stabilt att hon insåg barnbordens svagheter.

    SvaraRadera
  3. Det var en artikel i julis Allt om mat (nr 13/2009) om tomater, bl a en som ger strimmiga tomater, och alla sorters plommontomater som är gula. Det är ett par som bara odlar tomater.

    Stekta gröna tomater är en kul rätt. Recept i min receptsamling om du vill prova.

    SvaraRadera
  4. Ja vi får se. Jag måste uppfinna nåt vansinnigt piffigt tills ikväll då jag ska bjuda brollerna på vegetarisk middag, vi ska INTE äta lasagne och inte paj heller, utan nåt annat. :-D Salsa till kanske vore nåt, om det går att uppbåda hyfsade tomater nånstans vill säga.

    SvaraRadera
  5. Jessica, i mörkret är alla katter grå och för tidigt är alla tomater gröna. Jag inväntar mindre smärtsamma tider innan vi breddar tomatodlingen tror jag. Tills dess får jag testa att steka de småtuggade.
    Johanna, jag stekte auberginer igår och blev påmind om hur gott det var.
    Skiva, salta (av eventuellt om du orkar vänta. Jag ids sällan) olja, grilla/stek på HÖG värme. Varva med god feta och lite olja/citron och oregano alt mynta blad. Kör couscous/bulgur/matgryn sallad med hackad morot och späd zucchini och kikärtor till och en tomatsalsa kanske. (Och sen kanske ett glas vin med väl valda barnfria damer efteråt. Eller imorgon.)

    SvaraRadera
  6. Min son(nu 22 och själv far!) sög i sig saften ur "plastcitroner" när han gick i blöja. Älskade surt. Fast han har å andra sidan aldrig gått nära en tomat.

    Fin blogg du har.

    SvaraRadera
  7. Gud så gott! *skriver upp knippkoriander och chilipasta på listan*

    Jag brukar göra nåt liknande med avocado i eller till, men din salsa är ett strå vassare vill jag minnas.

    SvaraRadera