söndag 24 maj 2009

Tiramisù - Tiramigiù

Ibland behövs det något uppmuntrande. Kanske orkeslöst, humörhett eller bara oroligt.
Ett sätt att vända nedförsbacken är att byta plats, matplats.
Och bygga kojor väcker även de tröttaste vuxenbarn.

För att dra oss upp drog vi oss ner.

Vi bredde ut filt över bordet och möblerade kuddigt under.
Sen åt vi middagen där under bordet istället.
Till och med ettåringen äter förtjust.
Tvåmeterspappan med diskbråck flyttade sitt ätande till soffan istället.

Inget Recept bara en hint,
kycklingklubbor
med rostade rotfrukter och cole slaw, omtyckt och dessutom spillhanterbart.
Och hela fänkålsfrön som strösslats över potatisen/rotfrukterna och rostats i ugnen är en av mammans allra bästa humörhöjare.

Matsaga:
Fänkålen kan bli upp till två meter hög, längre än de flesta människor. På många ställen i världen har man trott att växten skyddar mot ormar och fänkålsfrön har använts vid ormbett. Förr i tiden i Sverige trodde man att den skyddade mot hemskheter. Torkade plantor hängdes över dörrarna och frön lades i nyckelhålen. Barn hade ofta så kallade "trollpåsar" med fänkålsfrön runt halsen för att skydda mot osynliga makter.
I Sverige är den vanligast som brödkrydda. Den har en frisk lakritssmak och används ofta tillsammans med kryddan anis. I Indien är fänkålsfrön vanlig i många rätter, den ingår bland annat i kryddblandningen Garam Masala. Det är också vanligt att måltiden avslutas med en tallrik fänkålsfrön att tugga på. För att hjälpa matsmältningen (mindre gaser bland annat) och för en friskare känsla i munnen.

1 kommentar:

  1. Jag gör en bra tiramisu. Rätt bra med sprit också, liquor 43. Den likören är som saft, känns inte. Tvååringen vid den tiden tyckte också det var gott. Fick av farmor, jag blev mer nervös. Alltså den innehåller alkohol, hade jag sagt flera gånger. Den som ska köra bil får inte äta. Och nu tvååringen. När hon inte fick av mig gick hon runt till andra. Och farmor matade glatt. Tills någon röt i att jamen den innehåller ju sprit. Om den ungen får spritproblem då kommer det säkert att viskas bakom min rygg att jag är upphovet. Jag kommer å andra sidan att hävda att det kom ju i varje fall inte från min sida av familjen, jag är mostern, matandet var faktiskt farmor. Så det så.

    SvaraRadera