onsdag 6 maj 2009

mamman och pappan och oljan

En gång för länge sen, innan det fanns avkommor, cyklade mamman själv ner till Frankrike.
Packningen var noga utvald och viktransonerad.
Ett fåtal ombyten.
Några verktyg.
Kartor.

Men någonstans i mitten av Frankrike kom hon förbi den där matmässan. Där det stod en farbror med kärleksfullt pressade oljor av såta nötter och varsamt plockade frön.
Så blev mamman förmodligen en av få långcyklare med en av packväskorna fyllda med tre gröna oljeflaskor och ett torkat ankbröst.
Några år senare träffade mamman passande nog pappan. Som importerar en utvald, gräsgrön olja.

Av goda oljor blir man lycklig.

Recept: Kikärts och purjolökssoppa
1-2 purjolökar beroende på storlek och lökpreferens
2 burkar kikärtor, eller ännu hellre motsvarande mängd hemkokta
kycklingfond
salt
peppar
god olivolja

En treårings noggranhet är optimal för purjolökssköljning. Femåringen jämförde hur mycket större de kokta kikärtorna var mot de torkade. Ettåringen kröp halvägs under köksskåpen i jakt på några ärt-avfällingar.
Purjon hackas och fräses mjuk i olja. Kikärtor och vatten så att det täcker ordentligt. Koka tio minuter. Mixa med stavmixer eller i kanna. Vi brukar spara lite bitar/hela ärtor. Tillbaka i kastrullen och späd med vatten om den känns för tjock. Smaka av med koncentrerad fond och saltpeppra.
Vid servering ringlas valfria mönster i sopptallriken med den GODA olivoljan.
(Det är en obeskrivlig skillnad på bulkolivolja och en av kvalitet som är datummärkt och under ett år gammal. Det kanske verkar onödigt där framför prislappen, men tro mig, det är alla gånger värt det. Dels är den väldigt drygt. Och så står man framför möjligheten att uppleva en nyklippt gräsmatta, och de friskaste morgondaggängar, rätt i munnen. Prova gott folk)

Matsaga:
Olivträd kan bli över tusen år gammalt. I grekland räknades förr olivträden som heliga. De fick varken huggas ner eller brännas. Och att äga många olivträd var en av de största rikedomar som fanns. De omogna oliverna är gröna och så blir de svarta när de mognar. Olivolja görs genom att pressa oliver. När man pressar dem försiktigt blir oljan allra godast. Det behövs flera tusen oliver för att göra en flaska olja. Av sex kilo får man ut motsvarande ett mjölkpaket olja.

13 kommentarer:

  1. Nej men är det sant, har du cyklat själv till Frankrike? Jag har ofta tänkt mig en sådan typ av resa, men det har inte blivit av, det kom ett barn i mellan.... Tänker mig fortfarande något i den stilen när Elvira blivit lite äldre, då kan vi cykla ihop hon och jag :-) Kan kanske börja med en lite "snällare" etapp på prov, som att cykla längs Göta kanal eller så. Hade tänkt mig det till nästa sommar då hon blir tio. Som det är nu orkar hon bara en mil i taget, sedan vila... Men hon är ju bara åtta förstås.

    Soppan lät god, ska testa den någon dag.

    Kram kusin!!

    SvaraRadera
  2. Jag cyklade från Malmö till Lyon och sen några veckor i Provence. Misstaget var att börjas norrifrån i slutet av April. Mycket klokare hade varit att starta söderifrån och följa våren. Istälet för att plågas i kallt regn och viss kyla...
    Att starta kortare etapp låter jättemysigt, jag är inte bang att testa med ett par på släp i kärran heller. Om du ordnar backfritt.

    SvaraRadera
  3. och den anonyma ovan var en utloggad jag

    SvaraRadera
  4. Jag hann tänka: va häftigt! Det är någon mer som har cyklat den sträckan och som också hittat in på din blogg! Världen är bra liten.

    Men så var det alltså inte :)

    SvaraRadera
  5. Jöss, vad snabb du var Thilde!

    SvaraRadera
  6. Då bokar jag cykelutflykt i sommar ;-) någonstans där det inte är uppförsbackar.... hmm, får klura på det, om det är möjligt ens....

    SvaraRadera
  7. Men vilken trevlig och fin sida. Kalasroligt med matsagor, nästan så att jag måste bläddra mig långt tillbaka i ditt arkiv för att få läsa fler! :)

    SvaraRadera
  8. Välkommen Tina, härligt att kunna bidra till lite läslust!

    SvaraRadera
  9. När kommer du och olivoljan ner till Malmö?

    SvaraRadera
  10. Jag kommer ocyklandes men gärna med olja. Angör på söndag!

    SvaraRadera
  11. Hej Emma!
    Jag såg att du tittat in hos mig :-) Vilken fin blogg du har, jag tänker precis som du! Det är viktigt att barnen får vara delaktiga i köket. Jag är övertygad om att det skapar ett sunt förhållande till mat. Här tittar jag in igen. Ha det gott!
    /Linda

    SvaraRadera
  12. Men fy tusan löken! HUR i HELSIKE har jag kunnat missa denna godbit bland pralinerna??? Varför har du inte informerat en stackare om att dina verk samlas här?

    Här ska läsas!

    Puss!

    SvaraRadera
  13. ha, ha, min kära fantasia! Det gläder mig mucho att jag får härbärga dig här stundom. I brist på verkligt samkväm!

    SvaraRadera